مقایسه مدارس دولتی ، غیرانتفاعی ، تیزهوشان و شاهد
نوشته شده توسط : sevda

والدینی که به دنبال انتخاب مدرسه برای دانش آموزشون هستن باید ویژگی های تمام مدارس مثل مدارس عادی دولتی ، غیرانتفاعی ، تیزهوشان ، نمونه دولتی و شاهد رو بررسی کنن و ببینن کدوم یکی از این مدارس معیارای اونارو داره و با توان و روحیه دانش آموز هم متناسبه .


معمولا با نو شدن سال و رفتن به ماه های گرم والدین به دنبال انتخاب یک مدرسه عالی برای فرزندشون می گردن . این حساسیت انتخاب مدرسه برای خیلی از اولیا مخصوصا اونایی که دانش آموز دوره ابتدایی دارن مهمه . چون به این اعتقاد دارین که مدرسه خونه دوم دانش آموزاس و از اون جایی که بخشی از شخصیت ، عادت ها ، مسائل مذهبی ، رفتارا و حتی مسائل اخلاقی تو دوران دانش آموزی شکل می گیره به خاطر همین اکثر والدین به دنبال بهترین مدرسه برای دانش آموزشون هستن و معیارایی رو برای خودشون مشخص کردن .

اما سوالایی که برای اکثر والدین پیش میاد اینه که : واقعا بهترین مدرسه برای دانش آموز چه معیارایی داره ؟ از کجا بفهمیم که این مدرسه خوبه ؟ مدارس غیرانتفاعی بهتره یا مدارس دولتی ؟ و .... . پس اگه شما هم جزو والدینی هستین که می خواین بهترین انتخاب رو برای دانش آموزتون داشته باشین تا ادامه این مقاله با ما همراه باشین .

 


مدارس خوب چه ویژگی هایی داره ؟
اول میریم سراغ انواع مدارس و انتخابایی که پیش رو دارین که شامل مدارس دولتی ، مدارس غیرانتفاعی ، مدارس تیزهوشان ، هیئت امنایی ، مدارس نمونه دولتی و مدارس شاهد میشه . خوب شاید اولین سوالی که برای والدین مطرح بشه اینه که کدوم مدرسه می تونه جزو بهترین انتخاب باشه و برای انتخاب بهترین مدرسه حاضرن مدرسه ای خارج از محله خوشون و دور رو انتخاب کنن و تنها به دلیل که فکر می کنن معیارای اونا رو داره و فرزندشون تو اون مدرسه می تونه موفق باشه .

 اما اصلا یک مدرسه خوب چه معیار هایی داره ؟

ببینین خوب یا بد بودن مدرسه از نظر هر اولیا معنی متفاوتی داره ، مثلا یک والدین سخت گیری مدرسه و دادن تکالیف زیاد به دانش آموزا رو جزو نکات مثبت مدرسه می دونن و یک والدین دیگه از همین موضوع ناراحتن و میگن اصلا خوب نیست . پس اولین پیشنهادی که برای انتخاب یک مدرسه خوب برای دانش آموزتون داریم اینه که حتما به اون مدرسه ای که مد نظر هست سر بزنین و پرس و جو کنین .

اما این پرس و جو نباید از کادر مدرسه باشه ، چون مسلما هر مدرسه ای خودش رو بهترین می دونه ، بهتره مراجعه به مدرسه داشته باشین و از دانش آموزا و یا والدینی که فرزندشون تو اون مدرسه درس می خونن درباره اون مدرسه بپرسین . اینجوری کارتون خیلی راحت میشه و می بینین که آیا واقعا این مدرسه انتخاب مناسبی برای دانش آموزتون هست یا نه ؟ یا اصلا معیارای شما رو داره یا نه .


 مدارس دولتی یا غیرانتفاعی

برای انتخاب یک مدرسه خوب باید چند ماه قبل از شروع سال تحصیلی ، مدارس اطراف منزل و محلتون رو بررسی کنین . حالا این مدارس هر نوعی می تونه باشه . تصور اینکه مدارس غیرانتفاعی بهتر از مدارس دولتی هم هست رو کنار بذارین ، چون خیلی از مدارس غیرانتفاعی الویتشون فقط دریافت هزینه های بالا از دانش اموزاس و دادن خدمات اضافه ! خدماتی که شاید هیچ وقت اون جوری که روز اول گفتن عملی نشه . پس همون جوری که گفته شد حسابی تحقیق کنین .

 تیزهوشان یا نمونه دولتی ، مسئله این است !

 

اما از دوره ابتدایی که بگذریم خیلی از والدین که دانش آموزشون تو دوره متوسطه تحصیل می کنه و یا تازه می خواد وارد این دوره بشه علاوه بر مدارس دولتی و غیر انتفاعی و هیئت امنایی ، مدارس دیگه ای مثل مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی رو هم جزو انتخاباشون دارن .

وقتی حرف از مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی میشه اکثر والدین اولویتشون رو تو انتخاب این مدارس میذارن و هر کاری می کنن که دانش آموزشون بتونه وارد این مدارس بشه . اما نحوه پذیرش این مدارس کاملا متفاوت از مدارس غیرانتفاعی و دولتیه . دانش آموزا برای ورود به مدارس تیزهوشان باید ثبت نام آزمون تیزهوشان رو انجام بدن و تو آزمونی که سازمان ملی استعدادای درخشان می گیره شرکت کنن و در صورت قبولی تو این آزمون می تونن وارد این مدرسه بشن . قبولی تو مدارس تیزهوشان آرزوی خیلی از داشن آموزا و والدینشونه .

 اما آیا نگران افت تحصیل دانش آموزتون هم هستین ؟ یا تا حالا تو معیاراتون گزینه " مدرسه ای باشه که باعث افت تحصیلی دانش آموز نشه و پیشرفت داشته باشه " رو  اضافه کردین ؟

اگه در کنار خوب بودن مدارس و کیفیت بالای آموزشی به این موضوع هم فکر کردین باید بدونین مدارس تیزهوشان در کنار کیفیت بالای تدریس و آموزشی که داره می تونه باعث افت تحصیلی دانش آموز هم بشه . خیلی وقتا دانش آموزی که همیشه جزو بهترین ها بوده و تو مدرسه خودش جزو نفرات برتر بوده تو مدارس تیزهوشان دیگه اونقدری دیده نمی شه و توجه ها بهش کم میشه و همین موضوع باعث افت تحصیلی دانش آموز میشه و ضربه روحی شدید به اون وارد می کنه .


پس اگه می بینین دانش آموزتون حساسه ، حتما این موضوع رو در نظر داشته باشین . چون واقعا دانش آموزا تو مدرسه ای پیشرفت می کنن و موفق میشن که علاوه بر متناسب بودن با استعداد و توانشون با روحیه اونا هم سازگار باشه .

 

 اگه احساس می کنین نمره های دانش اموزتون نسبت به ماه های قبلی و یا پایه های تحصیلی قبلیش کم شده ، احتمال افت تحصیلی اون وجود داره که با خوندن مقاله زیر می تونین با این موضوع کاملا آشنا بشین .





بعد از مدارس تیزهوشان معمولا اولویت خانواده رو مدارس نمونه دولتی هستش . چند سالیه که نحوه پذیرش و مدیریت این مدرسه برای دوره اول متوسطه تغییر پیدا کرده و تبدیل به مدارس هیئت امنایی شده . یعنی پذیرش این مدارس بدون برگزاری آزمون هستش و با شرایط خاصی که هر مدرسه مشخص می کنه پذیرش دانش آموزا تو این مدارس انجام میشه .

اما برای ورود به مدارس نمونه دولتی تو دوره دوم متوسطه باید تو آزمونی که برای این مدرسه برگزار میشه شرکت کرد و ثبت نام آزمون نمونه دولتی رو انجام داد . خوبی که مدارس نمونه دولتی نسبت به مدارس تیزهوشان اینه که سخت گیری کمتری داره و پذیرش داوطلبا تو این مدرسه راحت تر انجام میشه .

 اما مدارس هیئت امنایی چه جوری هستن ؟

مدارس هیئت امنایی نسبت به مدارس عادی دولتی کیفیت تحصیلی بالاتری داره و بهشون این امکان داده میشه که برنامه های آموزشی و تربیتی بیشتری برای دانش آموزا ایجاد کنن و بر خلاف بقیه مدارس فقط با یک مدیر اداره نمی شه ! یعنی یک گروه به عنوان مدیر و در قالب هیئت امنا وظیفه مدیریت مدارس رو به عهده می گیرن و در بین این گروه یک رییس انتخاب می شه . در واقع هیئت امنا ، خدمات مشورتی و مدیریتی به مدیر هیئت امنا ارائه می دن . پس این مدرسه هم می تونه انتخاب مناسبی با توجه به معیار و خصویات دانش آموز باشه . 


 دانش آموزا با خوندن مقاله زیر می تونن یک راهنمایی و مشاوره خوب برای موفقیت تو دوران تحصیلیشون داشته باشن .


اما خیلی از والدین هستن در کنار معیار هایی که برای انتخاب مدرسه دانش آموزشون دارن به مسائل اخلاقی ، تربیتی و مذهبی اون مدرسه هم اهمیت زیادی میدن و دوست دارن دانش آموزشون تو مدرسه ای تحصیل کنه که اهمیت بیشتری به این موضوع میده و توجه بیشتری رو این جور مسائل دانش آموزا داره .

اما اگه جزو این والدین هستین و این موضوع براتون اهمیت داره و دوست دارین محیط مدرسه دانش آموزتون این ویژگی رو داشته باشه می تونین مدارس شاهد رو تو اولویت انتخاب خودتون قرار بدین .  اما خیلی وقتا تا اسم مدرسه شاهد میاد خیلی از والدین میگن که ما که شرایط ثبت نام مدارس شاهد رو نداریم !

 اصلا مگه همه می تونن تو مدارس شاهد ثبت نام کنن ؟

شاید جالب باشه براتون که بدونین مدارس شاهد علاوه بر پذیرش از دانش آموزای شاهد از دانش آموزای عادی هم پذیرش خودش رو انجام میده . یعنی اگه دانش آموزی امتیازات شاهد رو نداشته باشه و فقط شرایط تحصیلی این مدرسه رو داشته باشه می تونه تو این مدرسه ثبت نام کنه .

دانش آموزای علاقمند به تحصیل تو این مدرسه باید تو زمان مشخص شده برای ثبت نام پایه تحصیلی خودشون اقدام کنن . مدارس شاهد فقط از دانش آموزای محدوده خودش و با توجه به ظرفیتی که دارن از دانش آموزایی که شرایط اولیه ثبت نام رو دارن پذیرش می کنن .

اولویت پذیرش این مدرسه هم با توجه امتیازی هست که داوطلبا طبق جدول امتیاز بندی این مدارس می گیرن . یعنی ممکنه تو این ثبت نام حتی دانش آموزی که کمترین امتیاز رو هم داره پذیرش بشه . پس اصلا به این موضوع که امتیازی ندارم و یا امتیازم کم هست فکر نکنین و حتما شانستون و برای ثبت نام این مدارس هم امتحان کنین .

تمام سعیمون این بود که تو این مقاله در مورد معیارای انتخاب مدارس و همه انتخاب هایی که برای ثبت نام مدرسه دانش آموزتون دارین پاسخ بدیم . اما اگه بعد از خوندن مقاله باز سوال یا ابهامی در مورد انتخاب مدرسه دانش آموزتون دارین می تونین از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی تحصیلیکو با کارشناسای این مرکز در ارتباط باشین و تا تو انتخاب بهترین مدرسه کمکتون کنن . 

 اگه دانش آموزتون شرایط شرکت تو المپیاد ها رو داشته باشه و دوست دارین شانسشو برای این آزمون محک بزنین ، با خوندن مقاله زیر از صفر تا صد شرکت تو المپیادا مطلع میشین .

 

سوالات متداول

1- مدارس خوب چه ویژگی هایی دارن ؟
همون طور که تو این مقاله به طور کامل توضیح داده شد ، تعریف خوب یا بد بودن مدرسه برای هر والدینی متفاوت است .

2- مدارس تیزهوشان انتخاب بهتریه یا مدارس نمونه دولتی ؟
برای انتخاب مدرسه بهتر ، علاوه بر کیفیت و محتوای آموزشی باید به روحیه و توان دانش آموز هم توجه کرد که برای انتخاب بین این دو مدرسه پیشنهاد می کنیم این مقاله رو بخونین .

3- فقط کسایی که امتیاز شاهد دارن می تونن تو مدارس شاهد ثبت نام کنن ؟
خیر ، برای ثبت نام این مدرسه فقط داشتن شرایط اولیه لازمه که تو این مقاله به طور کامل به این موضوع پرداختیم .

منبع : مقایسه مدارس دولتی ، غیرانتفاعی ، تیزهوشان و شاهد





:: بازدید از این مطلب : 416
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 7 ارديبهشت 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: